Elektryczne Rowery Metropolitalne będą służyć w pracy świętochłowickim urzędnikom. Dzięki projektowi Metropolii GZM "Rowerem lub na kole" pracownicy Urzędu Miasta oraz Straży Miejskiej zamiast w teren jeździć samochodem, przesiądą się na jednoślad!
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wydała 2 mln zł na zakup 230 elektrycznych rowerów. Mają one służyć nie tylko urzędnikom, ale też strażnikom miejskim oraz policjantom z 41 miast i gmin wchodzących w skład Metropolii. Inwestycja ma być promocją zrównoważonej mobilności miejskiej i zdrowego trybu życia.
– Popularyzowanie rowerów jako równorzędnego środka transportu stanowi jeden z elementów naszych działań strategicznych do 2022 roku. Chcemy w ten sposób promować zrównoważoną mobilność miejską oraz zdrowe nawyki – mówiła Karolina Wadowska, członek zarządu GZM.
Dostawy zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszych ponad 40 rowerów przyjechało do Metropolii na przełomie lipca i sierpnia ubiegłego roku. Po jednym rowerze przekazano do wszystkich miast i gmin członkowskich, a kilka pozostało do dyspozycji pracowników Urzędu Metropolitalnego. Kolejne rowery zostały dostarczone przez wykonawcę właśnie teraz. Najwięcej jednośladów trafiło do Katowic (11 sztuk), natomiast po 10 trafiło do Bytomia, Gliwic, Zabrza i Sosnowca. Do Świętochłowic wczoraj trafiło 7 rowerów.
Rowery elektryczne w ramach programu "Rowerem lub na kole" będą do dyspozycji urzędników i służb mundurowych przez cały czas. Dodatkowo przez najbliższe trzy lata za ich serwisowanie będzie odpowiedzialna firma, która wygrała przetarg.
Alternatywa dla samochodu?
Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy jest przekonany, że jeśli ktoś choć raz spróbuje jazdy na rowerze elektrycznym, to chętnie będzie do niego wracał.
Sam korzystam z roweru elektrycznego i od tego czasu, gdy myślę o rowerze w kontekście komunikacyjnym, czyli chcąc np. dojechać z domu do pracy, to jest on moim pierwszym wyborem. Warto pamiętać, że wspomaganie nie zwalnia tutaj użytkownika z pedałowania, ale dzięki jego zainstalowaniu, wysiłek jest znacznie mniejszy. Można byłoby go porównać do nieco szybszego marszu, a więc odbywanie podróży służbowych w stroju oficjalnym na takim rowerze jest tutaj jak najbardziej możliwe – mówi Dworak.
Wylicza również, że pokonanie pieszo 1 km zajmuje nam średnio ok. 15 min, rowerem bez wspomagania ok. 4 min. Czas ten ulega jeszcze większemu skróceniu, gdy jedziemy na rowerze elektrycznym.
Program "Rowerem lub na kole", to nie jedyne działanie Metropolii w zakresie polityki rowerowej
Wśród nich znalazło się m.in. opracowanie "Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej”. Celem tego dokumentu jest ujednolicenie standardów, jakie powinny spełniać drogi rowerowe w Metropolii. Chodzi tu m.in. o szerokość jezdni czy rodzaj stosowanej nawierzchni. W czerwcu 2019 roku dokument ten został wpisany w wojewódzki plan rozwoju infrastruktury rowerowej i oficjalnie przyjęty przez Zarząd Województwa Śląskiego.
W 2018 roku opracowane zostało również "Studium tras rowerowych”, w którym zaprezentowano „rowerowy układ krwionośny” Metropolii, czyli propozycję przebiegu ponad 1500 km dróg rowerowych.
Warto również wspomnieć, że Metropolia planuje uruchomić wypożyczalnię rowerów miejskich, której celem jest poszerzenie oferty transportowej i poprawa mobilności jej mieszkańców. W programie działań strategicznych do roku 2022, na uruchomienie programu pilotażowego Roweru Metropolitalnego przewidziano 23 mln złotych.