Jako freelancer jesteś szczególnie narażony na wahania miesięcznych zarobków, gdyż Twoje wynagrodzenie zależy od liczby i wielkości zrealizowanych projektów. Liczba projektów zależy z kolei od tego, jak postrzegają Cię klienci i co sądzą o współpracy z Tobą. Aby uniknąć niestabilności finansowej, powinieneś zadbać o budowę długotrwałych relacji z grupą docelową. Sprawdź, jak to zrobić.
Podążanie za potrzebami grupy docelowej
Jak zdobyć zaufanie klientów na lata? Kluczową kwestią w budowaniu trwałych relacji z klientami jest podążanie za ich potrzebami. Jest to szczególnie ważne, gdy decydujesz się na freelance. Polska to duży, chłonny rynek z dużym zapotrzebowaniem na specjalistów. Nie ma na nim jednak miejsca na osoby, które jako wolni strzelcy przyjmują praktycznie każde zlecenie z branży. Większym zaufaniem klientów cieszą się freelancerzy z jasno określoną specjalizacją, którzy są prawdziwymi ekspertami w swojej branży.
W celu zbudowania długotrwałych relacji z klientami zadbaj o określenie swojej niszy i grupy docelowej. Dzięki temu będziesz w stanie na bieżąco śledzić potrzeby swoich klientów i odpowiednio na nie odpowiadać. Skupiając się na jednej lub dwóch specjalizacjach, możesz dokładnie zapoznać się ze zmieniającymi się trendami w branży, literaturą fachową, a także uczestniczyć w konferencjach i szkoleniach. W ten sposób w pełni poznasz oczekiwania i potrzeby swojej grupy docelowej, a także dowiesz się, co na nie wpływa w różnych okresach.
Odpowiednia reakcja na kryzysy
Budowanie marki osobistej jako freelancer to proces długotrwały, jednak wystarczy jeden kryzys, by zniweczyć wszystkie dotychczasowe wysiłki. Jeśli nieodpowiednio zareagujesz na konflikt z klientem lub inny problem, możesz stracić wszystkie dotychczasowe kontrakty. Przemyślana strategia na kryzysy sprawia natomiast, że niepożądane zdarzenie nie przekreśla wcześniejszych wysiłków na rzecz stworzenia relacji z klientami.Umiejętność
przeproszenia, spokojnego przyjmowania krytyki i przedstawienia planu naprawczego przydaje się zarówno freelancerom, którzy wchodzą na rynek, jak i tym, którzy mają na nim ugruntowaną pozycję od lat. Dzięki odpowiedniej strategii wychodzenia z kryzysów wizerunkowych freelancer przetrwa trudny okres i wyciągnie z niego wnioski na przyszłość, co pozwoli uniknąć podobnych błędów w kolejnych latach działalności.
Budowanie wizerunku eksperta w branży
Tworząc relację z klientami, zadbaj jednocześnie o zbudowanie wizerunku eksperta w branży. Gdy Twoja grupa docelowa uznaje Cię za osobę kompetentną do udzielania porad i wykonywania różnych zadań, częściej decyduje się na ponowne skorzystanie z Twoich usług. Jako ekspert stanowisz wzór dla innych i cieszysz się zaufaniem większym niż osoba, która ma wiedzę, lecz nie umie się nią pochwalić. Żaden dyplom i certyfikat potwierdzający umiejętności nie działa tak dobrze jak content, którym dzielisz się w sieci i nie tylko. Dzięki niemu odbiorcy Twoich usług wiedzą, że jesteś w stanie odpowiedzieć na ich pytania i udzielić im fachowej porady na dany temat.
Freelance w Polsce: trwałe relacje z klientami podstawą sukcesu w każdej branży
Trwałe relacje z klientami są niezbędne, by utrzymać się na rynku i osiągnąć sukces jako freelancer. Jednorazowe, krótkie współprace umożliwiają zarobienie sporych kwot, jednak nie zapewniają stabilności finansowej. Budując więź z grupą docelową, możesz prowadzić swoją działalność bez obaw, że wkrótce pozostaniesz bez zleceń. Stabilna, długotrwała współpraca z klientami to gwarancja, że biznes będzie przynosić regularne zyski.