Na wielu przystankach w całej Metropolii ustawiono tablice w ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Pokazują one rzeczywisty czas odjazdu autobusów, a także stanowią znaczne ułatwienie dla osób niewidomych i słabowidzących. Czy w Świętochłowicach powstanie ich więcej?
Tablice usprawniające transport
Na terenie całej Metropolii ustawiono już około 600 tablic w ramach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Niewiele znajduje się ich jednak w samych Świętochłowicach. Radny Łukasz Respondek postanowił zapytać zarząd Metropolii GZM o możliwość zamontowania większej ilości tablic SDIP.
- Tablice nie tylko poprawiają warunki dla pasażerów, ale są też czytelne właśnie dla osób niepełnosprawnych wzrokowo. Dają też możliwość uzyskania informacji głosowej. Problemem jest natomiast ich ilość - wyjaśnia radny.
Radny podzielił się uzyskaną od Metropolii odpowiedzią w swoich mediach społecznościowych.
Będzie ich więcej?
Jak czytamy w odpowiedzi Metropolii GZM, montaż tablic jest bardzo kosztowny, dlatego niemożliwym jest, aby na ten moment znajdowały się na każdym przystanku.
- Koszt jednej tablicy to około kilkadziesiąt tysięcy złotych i w związku z tym tablice w pierwszej kolejności lokalizowane są w miejscach, w których występuje duża wymiana pasażerska. Z tych też powodów występuje trend do odchodzenia od budowy takich tablic, głównie zarezerwowany do centrów przesiadkowych lub strategicznych przystanków.
Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM zapewnia, że zarówno GZM jak i ZTM stale monitorują nowe rozwiązania z zakresu systemów dynamicznej informacji pasażerskiej i zestawiają koszty ich implementacji z potencjalnymi korzyściami. Ponadplanowy zakup tablicy będzie możliwy w momencie otrzymania dofinansowania zewnętrznego, na przykład ze strony Unii Europejskiej.
Zarząd wskazuje, że ZTM już wprowadza inne udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących.
- Na wielu słupkach przystankowych zamontowane zostały QR-kody odsyłające do strony organizatora, a ponadto od wielu lat standardem stało się wprowadzanie do ruchu pojazdów wyposażonych zarówno w zewnętrzne jak i wewnętrzne zapowiedzi głosowe informujące o nr linii, bieżącym oraz następnym przystanku oraz kierunku jazdy.
Co ważne, w nowych umowach zobligowano operatorów przewozów do stosowania łatwiejszych do odczytania wyświetlaczy zewnętrznych o kolorze białym. Sam ZTM pod koniec 2023 roku zaczął tworzyć dokument ze zbiorem zasad dotyczących nadawania i aktualizowania nazw przystanków. Zmiany mają być korzystne dla wszystkich pasażerów, a szczególnie tych słabowidzących i z niepełnosprawnością intelektualną.
Wygląda na to, że na większą ilość tablic przyjdzie nam poczekać - za to wdrażane są inne udogodnienia dla pasażerów.
Z całą odpowiedzią zarządu GZM możecie zapoznać się poniżej!