W miarę jak oferta smartfonów i akcesoriów do ich montażu na motocyklach rośnie, coraz częściej zadajemy sobie pytanie, czy tradycyjna nawigacja motocyklowa nadal ma sens. Aplikacje nawigacyjne dostępne na smartfony potrafią wiele, często oferując więcej funkcji niż typowe nawigacje motocyklowe, przy czym są zazwyczaj prostsze w obsłudze i często darmowe.
Czy nawigacja motocyklowa powinna się obawiać konkurencji ze strony smartfonów? Czy podobnie jak walkmany i odbiorniki radiowe, zostanie wyparta przez nowsze technologie? Jest mało prawdopodobne. Smartfon jako nawigacja ma swoje wady, których nie mają urządzenia renomowanych producentów, takie jak Garmin, Novitel czy TomTom. Jednak największy powód do obaw mają producenci najprostszych urządzeń.
Smartfon jako nawigacja motocyklowa
Smartfony są wszechstronne - możemy zainstalować kilkanaście różnych aplikacji do nawigacji, na czele z Google Maps. Większość z nich jest darmowa oraz umożliwia planowanie, zapisywanie, także w chmurze i udostępnianie tras, a także śledzenie ich. W miarę potrzeb łatwo możemy przełączać się między różnymi aplikacjami, korzystając z Google Maps czy Yanosika na drogach asfaltowych, a z OSMAnd na szutrach. Cena również jest atutem – około 500 PLN.
Niestety, pokaźny zestaw zalet smartfona jako nawigacji trzeba uzupełnić o kilka wad. Przede wszystkim urządzenie powinno być odporne na wodę, ale mimo to, jego wyświetlacz może reagować na krople, co jednak zazwyczaj prowadzi do nieoczekiwanych problemów. Smartfon można zabezpieczyć specjalnym wodoodpornym pokrowcem, jednak w słoneczne dni telefon może się przegrzewać, a czytelność wyświetlacza w futerale może być niewystarczająca, zwłaszcza w mocnym świetle. Niebezpieczne jest korzystanie z nawigacji na własnym smartfonie w krytycznych sytuacjach, gdy telefon może ulec uszkodzeniu, uniemożliwiając wezwanie pomocy.
Nawigacja motocyklowa
Nawigacje renomowanych producentów, takie jak Garmin czy TomTom, mogą kosztować co najmniej 1500 zł. Nawigacje samochodowe są zazwyczaj tańsze, ale nie oferują takiej odporności na warunki zewnętrzne jak nawigacje motocyklowe. Nawigacja Tom Tom, Garmin czy Novitel jest pomyślana typowo pod potrzeby motocyklistów, posiada funkcje takie, jak wybór krętej trasy, dopasowanie trasy pod względem przewyższeń czy możliwość planowania podróży. Baterie nawigacji motocyklowych są przystosowane do stałego zasilania, a ich ekrany można obsługiwać w rękawicach motocyklowych. Oto kilka proponowanych modeli:
TomTom Rider 550 Premium Pack oferuje zainstalowane mapy topograficzne obszaru Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, z możliwością pobrania innych obszarów bez dodatkowych opłat za pośrednictwem aplikacji Garmin Express. Dodatkowo, dzięki funkcji BirdsEye Satellite Imagery, poprawiona jest precyzja nawigacji w trudnym terenie za pomocą obrazów satelitarnych. Wsparcie komunikacji z urządzeniem inReach umożliwia użytkownikowi wysyłanie interaktywnego sygnału SOS oraz wiadomości bez potrzeby dostępu do sieci komórkowej.
Garmin Montana 750i posiada ekran dotykowy o przekątnej 5 cali i wysokiej rozdzielczości HD, gwarantujący czytelny wyświetlacz nawet w różnorodnych warunkach oświetleniowych. Dzięki zastosowaniu nawigacji GPS, GLONASS i Galileo, urządzenie zapewnia precyzyjne śledzenie lokalizacji nawet w trudnym terenie. Dodatkowo wbudowane funkcje telefonii satelitarnej Iridium umożliwiają bezpieczne przeprowadzanie połączeń głosowych oraz wysyłanie wiadomości SMS na całym globie.
Navitel G550 oferuje wgrane mapy 45 krajów Europy oraz Ukrainy, Kazachstanu, Rosji i Białorusi, z możliwością nieograniczonych i bezpłatnych aktualizacji map. Urządzenie wyposażono w ekran o przekątnej 4,3 cala oraz wydajny procesor, co umożliwia szybkie ustalenie trasy i monitorowanie jej przebiegu. Dodatkowo zaawansowany asystent pasa ruchu oraz rozbudowane obrazy skrzyżowań w 3D ułatwiają nawigację, szczególnie w gęsto zaludnionych metropoliach.
Co lepiej - telefon czy nawigacja?
Smartfon jest tańszy i bardziej wszechstronny, ale jego użytkowanie na motocyklu ma swoje trudności. Nawigacja motocyklowa jest droższa, ale w znacznej mierze odporna na warunki zewnętrzne i zbudowana z myślą o potrzebach motocyklistów. Przed podjęciem decyzji warto rozważyć indywidualne potrzeby i preferencje.