Świętochłowice - portal miejski Swiony.pl

Wiadomości z Świętochłowic

Oszuści znów dają o sobie znać! Policjanci apelują do seniorów o czujność

  • Dodano: 2020-04-17 07:30, aktualizacja: 2020-04-17 07:43

Oszuści po raz kolejny dali o sobie znać, podając się za fałszywych policjantów. Ogłoszona w Polsce epidemia koronawirusa, to trudny czas dla nas wszystkich. Jednak nie dla przestępców, którzy liczą na mniejszą czujność ze strony seniorów. Na szczęście tym razem zakończyło się tylko na nieudanych próbach, dzięki wielokrotnym apelom ze strony świętochłowickich policjantów o zachowaniu ostrożności.

Przypominamy po raz kolejny - policjanci nie przyjmują gotówki!

W tym tygodniu, do świętochłowickiej komendy ponownie dotarły sygnały o próbach wyłudzenia pieniędzy od osób starszych. Z ustaleń śledczych świętochłowickiej komendy wynika, że oszuści ponownie podali się za fałszywych policjantów. Na szczęście tym razem zakończyło się tylko na nieudanych próbach wyłudzenia oszczędności. Dzięki prowadzonym akcjom profilaktycznym oraz wielokrotnym apelom ze strony miejscowych policjantów, seniorzy nie dali się zwieźć i zachowali czujność.


Ogłoszona w Polsce epidemia koronawirusa, to trudny czas dla nas wszystkich. Jednak, jak się okazuje nie dla przestępców, którzy liczą na łatwy zysk. Oszuści kombinują od lat, jak wzbudzić zaufanie ludzi i wyciągnąć od nich pieniądze. Najczęściej wybierają osoby starsze, wykorzystując ich ufność i życzliwość, podszywając się pod zawody, które cieszą się zaufaniem społecznym. Apelujemy o ostrożność!

Konsekwencje prawne:
W polskim prawie karnym przestępstwo to penalizuje art. 286 §1 kk. Polega ono na doprowadzeniu innej osoby do niekorzystnego rozporządzenia mieniem własnym lub cudzym za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania jej błędu, lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania. Sprawca tego typu przestępstwa podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Pamiętaj:

  • Bądź ostrożny i czujny w kontakcie z nieznajomym,
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz,
  • Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.

Prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy. Tak działają oszuści!

  • Zawsze w takich sytuacjach powiadom Policję dzwoniąc pod numer alarmowy 112
  • Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio ze swoimi bliskimi, poradź się swoich dobrych znajomych,
  • Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc grożą utratą pieniędzy,
  • Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policje.

Dbajmy o bezpieczeństwo naszych bliskich poprzez informowanie naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą podjąć próbę wykorzystania ich życzliwość. Kolejny raz przypominamy aby nie przekazywać obcym osobom żadnych pieniędzy, nie przelewać ich na wskazane konta, ani nie pozostawiać ich w jakimkolwiek wyznaczonym miejscu. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, a tym bardziej o zaistniałym fakcie stania się ofiarą oszusta, należy natychmiast poinformować Policję. Doskonałym sposobem jest skorzystanie z aplikacji mobilnej „Moja Komenda” dzięki, której możemy bezpośrednio połączyć się z dzielnicowym i mieć pewność, że rozmawiamy z prawdziwym policjantem.

Schemat działania sprawców dokonujących oszustw metodą „na policjanta”
Sposób początkowej fazy działania sprawców jest taki sam lub zbliżony jak w przypadku metody „na wnuczka” (opis poniżej). Jednakże w trakcie tej rozmowy połączenie nagle zostaje przerwane lub też zaraz po jej zakończeniu do „przyszłej ofiary” dzwoni kolejna osoba. Tym razem podaje się za policjanta lub funkcjonariusza CBŚP i mówi, że wie o przeprowadzonej przed chwilą rozmowie oraz że Policja właśnie prowadzi działania/akcję/operację mającą na celu zatrzymanie sprawcy, który podając się jedynie za członka rodziny, próbował wyłudzić pieniądze. Zdarza się, że w trakcie tej rozmowy informuje starszą osobę, że z fałszywym wnuczkiem współpracuje pracownik banku, w którym osoba ta ma założone konto. Jednocześnie prosi, aby osoba ta przygotowała swoje oszczędności, które ma w domu lub też w banku, po które zgłosi się skierowany do tej osoby policjant (zapewne po cywilnemu). Dla uwiarygodnienia swojej wersji może nawet przekazać starszej osobie numer telefonu rzekomo do dyżurnego z jednostki Policji, z której prowadzone są działania policyjne, z prośbą o niezwłoczne wykonanie sprawdzającego telefonu. „Przyszła ofiara” dzwoni pod otrzymany numer, gdzie rozmówca potwierdza, że Policja prowadzi taką akcję. Niestety taki telefon odbiera współpracujący z oszustem kolega. Namawia seniora do współpracy, argumentując to koniecznością zatrzymania przestępców i uniknięcia przez innych potencjalnych pokrzywdzonych życiowego dramatu. Do seniora zgłasza się rzekomy policjant i „zabezpiecza” gotówkę. W ten sposób senior zostaje oszukany i okradziony.

Schemat działania sprawców dokonujących oszustw metodą „na wnuczka”
Przestępca wybiera losowo ze starej książki telefonicznej potencjalną ofiarę przestępstwa i telefonuje do niej, próbując od początku rozmowy wprowadzić ją w błąd co do tego, z kim starsza osoba rozmawia. Często to osoba odbierająca telefon, dopytując się „halo, kto dzwoni?”, podaje imię członka rodziny (np. wnuczka, siostrzenicy), z którym ma przekonanie, że rozmawia. W ten sposób sprawca, podszywa się pod tę osobę i „jako ona” kontynuuje rozmowę. Wcielając się w rolę członka rodziny, mówi np.: „To ja. Nie poznajesz mnie?”, tym samym utwierdzają starszą osobę w przekonaniu, że rozmawia np. z wnuczkiem/ wnuczką. W trakcie rozmowy stwierdza, że wnuczek znalazł się w niecodziennej sytuacji życiowej, np. spowodował wypadek i musi zapłacić, żeby uniknąć kary lub też ma niepowtarzalną okazję np. zakupu samochodu po korzystnej cenie. Legend jest wiele. Celem działania sprawcy jest przekonanie rozmówcy o konieczności udzielenia natychmiastowej pomocy członkowi rodziny. Następnie stara się ustalić, ile oszczędności ma „przyszła ofiara” i czy przechowuje je w domu, czy w banku. Jeżeli kwota, o której się dowie, jest dla niego zadowalająca (np. 10 tysięcy złotych), wówczas prosi o przygotowanie tych pieniędzy. Natomiast jeżeli kwota jest niewystarczająca, wysyła ją po gotówkę do bankomatu, znajomych, sąsiadów lub banku. Jeżeli „przyszła ofiara” posiada duże oszczędności w banku, rozmówca namawia ją do ich wypłacenia. Oszust prosi o przygotowanie gotówki lub przelanie pieniędzy na wskazane konto bankowe. Zazwyczaj są to konta firm zajmujących się szybkimi międzynarodowymi transferami gotówki. Umawiając się na odbiór gotówki, oświadcza, że nie będzie mógł być osobiście, ale poprosi o to „zaufaną osobę”, argumentując to np. brakiem możliwości osobistego stawiennictwa.

Pamiętajmy! Oszuści wciąż udoskonalają swoje metody i zmieniają scenariusz działania. Wszystko po to by wzbudzić zaufanie i stać się wiarygodnymi w oczach osób starszych.

Seniorzy, nie dajcie się oszukać! Nie przekazujcie nieznajomej osobie żadnych pieniędzy! Jeśli podejrzewacie, że ktoś przez telefon chce Was oszukać, stosując podobne metody:

  • Przerwijcie połączenie.
  • Skontaktujcie się z bliskimi i upewnijcie się, czy rodzina rzeczywiście potrzebuje pomocy.
  • Powiadomcie Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.
  • Zapamiętajcie! Policjanci nigdy:
  1. Nie informują przez telefon o swoich działaniach,
  2. Nie proszą o przekazanie pieniędzy,
  3. Nie pytają o sumę posiadanych oszczędności oraz miejsca ich przechowywania,
  4. Nie proszą o podanie numerów kont bankowych, czy haseł dostępowych,
  5. Nie proszą o przelanie pieniędzy na wskazane konta bankowe,
  6. Nie proszą o zaciągnięcie kredytu.

Następna informacja

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.