Elektryk vs auto spalinowe. Wśród różnic między tymi dwoma typami pojazdów można wymienić przede wszystkim te związane z komfortem jazdy, wpływem na środowisko, kosztami eksploatacji, czy też różnicami dotyczącymi konstrukcji. Samochody elektryczne zapewniają kierowcom wysoki komfort jazdy (cisza w środku, płynność jazdy i znakomite osiągi). Wielu także podkreśla, że pojazdem steruje się bardzo łatwo i jeśli ktoś zdecyduje się na zakup elektryka, to już trudno będzie mu się przestawić ponownie na auto spalinowe.
Podstawowe zasady
Spróbuj zwiększyć swój zasięg, płynnie przyspieszając i hamując. Jazda z bezwładnością pomaga również oszczędzać energię w akumulatorze.
Zimą staraj się ograniczyć straty energii (zaparkuj samochód w garażu jeśli to możliwe).
Wykorzystaj czas, w którym samochód jest podłączony do sieci, aby umożliwić wcześniejsze rozgrzanie (zimą) lub schłodzenie kabiny (latem). Dzięki temu zmniejszysz zużycie baterii w początkowej fazie podróży.
Nie ładuj baterii zbyt często do 100% pojemności. Poziom 80-90% zdecydowanie wystarczy.
Unikaj całkowitego rozładowania baterii, a co za tym idzie tzw. „jazdy na oparach” (choć to stwierdzenie bardziej kojarzy się z samochodami spalinowymi).
Jak dbać o samochód elektryczny w sytuacji gdy wyjeżdżasz na chwilę? Jest to możliwe – podłącz go do źródła zasilania i pozwól mu naładować do 50% pojemności akumulatora.
Zbieraj i analizuj dane dotyczące jazdy, aby poznać swoje wzorce podróżowania i to jak często i do jakiego poziomu ładowana jest bateria.
Sprawdź, czy opony mają prawidłowe ciśnienie. Zbyt niskie spowoduje wyższe zużycie mocy z baterii.
Zaplanuj swoją podróż tak, aby była płynna i po możliwie równej nawierzchni, unikając częstego hamowania i zatrzymywania się.
Nie obciążaj niepotrzebnie samochodu, na przykład zostawiając rzeczy w bagażniku lub zamontowane bagażniki dachowe, nawet gdy z nich nie korzystasz.
Idealna prędkość maksymalnego zasięgu to 50 km/h, co jest zbliżone do 80 km/h dla samochodów z silnikami spalinowymi. Staraj się unikać wysokich prędkości, które znacznie przyspieszają rozładowanie baterii.
Jazda z dużą prędkością na autostradzie może zmniejszyć zasięg nawet o 60%.
Gdzie serwisować elektryka?
Można w serwisie nieautoryzowanym, jednak producenci zdecydowanie zalecają wizyty w autoryzowanych punktach danej marki, gdzie mamy do czynienia ze specjalnie wykwalifikowaną kadrą oraz gwarancją wykorzystania oryginalnych części. Kupując elektryka marki Volvo, np. model XC40 Recharge lub C40 Recharge w samej stolicy mamy kilka autoryzowanych serwisów Volvo. Największym z nich i należącym bezpośrednio do importera jest salon i serwis Dom Volvo: