Jak nie stać się ofiarą oszusta? Jak uniknąć kradzieży? Na te i inne pytania odpowie świętochłowicka policyjna profilaktyk. Już w najbliższy wtorek rusza telefoniczna profilaktyka dla seniora. Mundurowa ze świętochłowickiej policji w trakcie dyżuru zachęcać będzie również do korzystania z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz aplikacji Moja Komenda. Rozmowy będą okazją do przypomnienia starszym mieszkańcom miasta zasad bezpieczeństwa, zagrożeń, z jakimi mogą się spotkać oraz sposobów radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych. Serdecznie zapraszamy!
Świętochłowiccy policjanci prowadzą szereg działań, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa seniorom zamieszkującym miasto. Co jakiś czas, w mediach i na policyjnych stronach, publikowane są apele nawołujące do zachowania szczególnych środków ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi, głównie z osobami proszącymi o pieniądze. Mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców miasta, a w szczególności osób starszych, mundurowi, realizując swoje codzienne obowiązki, przeprowadzają m.in. liczne spotkania. Mają one na celu rozpowszechnianie, utrwalanie i zdobywanie wiedzy na temat szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Z uwagi na panującą pandemię koronawirusa spotkania twarzą w twarz ze środowiskiem senioralnym zostały wykluczone, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się Covid-19. Mundurowi z Zespołu do spraw Profilaktyki Społecznej miejscowej komendy nie poddają się jednak. Aby mieć kontakt z seniorami w tym trudnym dla nas wszystkich czasie, wybiegają poza tzw. sztampę. Aby zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa, a przy tym właściwie realizować ustawowe obowiązki, policjanci podjęli kolejną inicjatywę w celu uświadamiania seniorów o zagrożeniach, jakie czyhają na ich bezpieczeństwo. Edukacja seniorów jest bardzo ważnym elementem, bowiem są ogniwem łączącym pokolenia.
- Dla kogo?
Telefoniczna profilaktyka dla seniora ma służyć wszystkim świętochłowickim seniorom. Dyżur telefoniczny powstał zwłaszcza z myślą o najstarszych mieszkańcach miasta, aby mogli uzyskać informacje o tym, jak działają oszuści i jak się przed nimi chronić. Rozmowy będą okazją do przypomnienia seniorom zasad bezpieczeństwa, zagrożeń, z jakimi mogą się spotkać oraz sposobów radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych.
Czekamy na Państwa telefony pod numerem: 47 85 44 235
Serdecznie zapraszamy!
Dzwoniący mogą liczyć na rozmowę w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze.
Uwaga! Numery zastrzeżone nie będą odbierane.
- Kiedy i kto po drugiej stronie słuchawki?
Telefoniczna profilaktyka dla seniora będzie obsługiwana w okresie od 30 marca do 30 kwietnia br.
przez świętochłowicką policyjną profilaktyk - sierż. Agnieszkę Ścieburę
Mundurowa będzie dyżurować w każdy wtorek i piątek między godziną 10.00 a 12.00.
- Jaki jest cel?
Głównym celem uruchomienia dyżuru telefonicznego jest zapobieganie przestępstwom popełnianym na szkodę seniorów. Sprawcy działają bardzo przebiegle zmieniając legendy. Wykorzystują zaufanie osób starszych, ich bezradność i osamotnienie. Tylko ostrożność i ograniczone zaufanie jest w stanie uchronić seniorów przed utratą oszczędności życia. Sprawcy podszywają się pod wnuczka, syna a w ostatnim czasie wykorzystują zaufanie do instytucji publicznych podszywając się m.in. pod policjantów. Choć forma się zmienia, metoda pozostaje ta sama – czyli przekazanie gotówki obcej osobie, tkwiąc w przekonaniu, że pomaga się osobie najbliższej lub np. instytucji państwowej w prowadzonej akcji.
Podczas telefonicznych rozmów mundurowa będzie promować i zachęcać również do korzystania z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, dzięki której jednym „kliknięciem” można mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu oraz aplikacji Moja Komenda dzięki, której można bezpośrednio połączyć się z dzielnicowym i mieć pewność, że rozmawiamy z prawdziwym policjantem.
Przypominamy, aby przestrzegać kilku zasad:
- Policja, nigdy nie dzwoni z informacją o prowadzonej akcji,
- Policja, nigdy nie prosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu,
- Jeśli masz jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej np. podającej się za pracownika jakiejś instytucji, członka rodziny, policjanta, weryfikuj to konsultując się z rodziną, zgłaszając sytuacje Policji,
- Pamiętaj, żeby nie dać się namówić na pozostawienie pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, nie wyrzucać ich przez okno, nie pozostawiać we wskazanym przez oszusta miejscu,
- Nie podawaj swoich danych personalnych, numeru PESEL, informacji, gdzie mieszkasz, ile posiadasz oszczędności oraz miejsca ich przechowywania,
- Nigdy nie podawaj numeru oraz hasła do kont internetowych, nie udostępniaj kodów, haseł czy danych do kont bankowych, numeru telefonu komórkowego, ponieważ nie wiesz, kto tak naprawdę jest po drugiej stronie słuchawki.
Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych. Niemal każdy z nas ma w swoim otoczeniu starszą osobę. Dziadków, rodziców, krewnych, sąsiadów... Poinformujcie ich o telefonicznej profilaktyce dla seniora. Kilka słów przestrogi przed oszustami może pomóc ochronić ich przed utratą oszczędności życia. Im więcej jednak osób będzie rozmawiało z seniorami o ich bezpieczeństwie, tym działania te będą efektywniejsze. Wszyscy mamy przecież bliskich, na których nam zależy.