Od roku 2015 płatnicy podatku PIT mają obowiązek przesyłania większości deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych wyłącznie w formie elektronicznej (pity online).
Zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy
Z mocy ustawy nowelizacyjnej podatnicy będą składali w większości pity online. Obowiązkiem przesyłania formularzy drogą komunikacji elektronicznej objęte są sporządzane przez płatnika deklaracje: PIT-4 oraz PIT-8AR, informacje PIT-8C, PIT-11 (również załącznika do niej PIT-R), IFT-1/IFT-1R i IFT-3/IFT-3R a także roczne rozliczenie podatku w imieniu podatnika PIT-40.
Pity online nieobowiązkowe
Pity online bezwzględnie muszą przesyłać płatnicy, którzy zatrudniają powyżej pięciu pracowników i sporządzają dane o dochodach tych podatników. Natomiast dla “małych” przedsiębiorców, zatrudniających do pięciu pracowników przewidziana jest możliwość składania deklaracji w formie papierowej. Wyjątkiem są informacje IFT-3/IFT-3R, które nie mogą być złożone w formie papierowej, zawsze musi być składane jako pity online.
Podpis elektroniczny
Z obowiązkiem przekazywania deklaracji w formie elektronicznej łączy się konieczność posiadania przez płatnika kwalifikowanego podpisu elektronicznego, uzyskanego we właściwej instytucji certyfikującej.
Takich instytucji jest w Polsce pięć:
- Powszechne Centrum Certyfikacji www.certum.pl
- Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. www.kir.com.pl
- Sigillum - Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej www.sigillum.pl
- CenCert - Centrum Certyfikacji Kluczy www.cencert.pl
- Centrum Certyfikacji EuroCert www.eurocert.pl
Zamówienie podpisu elektronicznego można złożyć elektronicznie. Po osobistym sfinalizowaniu nabycia podpisu należy przesłać do urzędu skarbowego pełnomocnictwo dla osoby w firmie, która będzie podpisywała pity online podpisem elektronicznym. Zgłoszenie takie składa się na formularzu UPL-1.
Firmy, które są rozliczane przez biura rachunkowe albo doradców podatkowych nie starają się o podpis elektroniczny, gdyż biura i doradcy używają podpisu wysyłając rozmaite pity online w imieniu swoich klientów. Wystarczy złożyć w US upoważnienie dla biura czy doradcy na formularzu UPL-1.
PFR głównym celem nowelizacji
Nowelizacja potrzebna była do uruchomienia w 2015 r. usługi wstępnie wypełnianych zeznań podatkowych dla podatników PIT. Od nazwy angielskiej pre-filed tax return powstał skrót PFR. Pity online umożliwiają automatyczne gromadzenie w systemach informatycznych administracji podatkowej danych niezbędnych do stworzenia usługi wstępnego wypełniania przez administrację podatkową zeznań w imieniu podatnika.
Każdy podatnik może wtedy skorzystać ze wstępnie wypełnionego zeznanie PIT. Jeśli nie będzie wprowadzał nowych danych, to prześle pit do urzędu skarbowego i uzyska poświadczenie jego odbioru. Jeśli natomiast zechce skorzystać z prawa do do wspólnego rozliczenia dochodów małżonków i ulg podatkowych oraz przekazania 1 % podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego,to będzie musiał samodzielnie uzupełnić odpowiednie rubryki w deklaracji przygotowanej przez urzędników skarbowych.