Wiadomości z Świętochłowic

Rusza przebudowa ulicy Łagiewnickiej

  • Dodano: 2021-09-07 05:45, aktualizacja: 2021-09-07 06:08

Na ten moment mieszkańcy Świętochłowic, a szczególnie dzielnicy Chropaczów, czekali od lat! Będzie bezpiecznie, szybko i nowocześnie. Rusza kompleksowa przebudowa ulicy Łagiewnickiej, czyli największa inwestycja drogowa ostatnich lat.

6 września spółka Tramwaje Śląskie S.A. i Gmina Świętochłowice podpisały z firmą Silesia Invest umowy na przebudowę torowiska tramwajowego oraz pasa drogowego ulicy wylotowej prowadzącej do Bytomia.

Wartość całego projektu to ponad 49 mln zł!

Prace realizowane będą w ramach dwóch powiązanych zadań: „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach” oraz „Przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach”. Pierwsze z nich jest zadaniem spółki Tramwaje Śląskie S.A., będącym częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Drugie to inwestycja miejska finansowana z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych oraz środków własnych gminy. Wykonawca został wyłoniony w ramach wspólnego postępowania przetargowego.

O ten projekt, tak ważny dla świętochłowiczan, ja i moi współpracownicy zabiegaliśmy z pełną determinacją. To był jeden z kluczowych punktów mojego programu wyborczego i dziś słowa dotrzymuję. Inwestycja jest również pierwszym krokiem i zapowiedzią kolejnych działań zmierzających do zmiany charakteru i wizerunku dzielnicy Chropaczów. Dzięki wsparciu i zrozumieniu wagi tej inwestycji dla północnej części Świętochłowic ze strony premiera Mateusza Morawieckiego, wojewody Jarosława Wieczorka i marszałka Jakuba Chełstowskiego, za półtora roku jedna z głównych arterii komunikacyjnych Świętochłowic zyska zupełnie nowe oblicze – podsumowuje Prezydent Świętochłowic, Daniel Beger.

Prace w zakresie tramwajowym mają zostać zrealizowane do września 2022 r.  

Modernizacją objęte zostanie torowisko od przystanku Łagiewniki Targowisko na pograniczu Świętochłowic i Bytomia, wzdłuż ul. Łagiewnickiej do jej skrzyżowania z ul. Barlickiego. To ok. 2,5-kilometrowy fragment linii tramwajowej, częściowo wydzielonej z jezdni, a częściowo wbudowanej w jezdnię. Inwestycja realizowana wspólnie z Gminą Świętochłowice odmieni jedną z głównych ulic Chropaczowa.

Stoimy u progu kolejnej już torowej rewolucji na terenie Świętochłowic. Tak bowiem trzeba traktować inwestycję, w ramach której w miejsce dzisiejszej linii jednotorowej powstanie linia dwutorowa, znacząco poprawiając parametry ruchowe poprzez umożliwienie zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów i skrócenia czasu ich przejazdu – podkreśla Bolesław Knapik, Prezes Zarządu Tramwaje Śląskie S.A.

Wydzielone torowisko ułożone zostanie na podkładach strunobetonowych ze sprężystym mocowaniem szyn, zaś fragment w jezdni powstanie przez ułożenie prefabrykowanych płyt torowych z komorami, w których szyny montowane są za pomocą elastycznych mas zalewowych. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe. Przebudowane zostaną także instalacje podziemne: odwodnieniowa, kanalizacyjna, gazowa, elektryczna i ciepłownicza.

Z kolei zakres miejski inwestycji obejmie gruntowną przebudowę układu komunikacyjnego w ciągu ul. Łagiewnickiej wraz z odwodnieniem, oświetleniem i organizacją ruchu. W zakres ten wejdą m.in. nowe chodniki, miejsca postojowe, zatoki autobusowe i perony przystankowe, a także kompleksowa modernizacja instalacji podziemnych. W ramach przebudowy ul. Łagiewnickiej zlikwidowany zostanie również wiadukt nad dawną linią kolejową. Zakładany termin realizacji tej części inwestycji to wiosna 2023 r.

Przebudowa realizowana jest w ramach zadania „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach” – zadanie nr 5.3, w ramach projektu pn.: „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap II” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz zadania pn. „Przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach (od ul. Barlickiego do granicy z miastem Bytom).”

Wartość projektu to 49 110 471,31 zł brutto, z czego 13 444 438,32 to środki pozyskane przez Gminę Świętochłowice (6,7 mln – Fundusz Dróg Samorządowych, 5 mln – Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych, 1,7 mln – wkład własny).

Zobacz także

Komentarze (24)    dodaj »

  • PAMIETAMY

    DELFIN DAWAJ NASZE 1OO MILIONOW

  • geodeta

    Niech nie zapomną osadzić betonow pod torowisko na odpowiedniej głębokości

  • Kasia

    To ta sama firma, która nie potrafi skończyć 3 Maja i Hajduckiej w Chorzowie. No i jeszcze Dworcowa w Katowicach. To jakaś kpina- rozkopią kolejne miasto...

  • pilot

    Nooo, bo po takim poflikowanym asfalcie już downo niy do sie jeździć :(

  • GM

    Remont jak najbardziej tak, jednak budowa dwóch torów tramwajowych, to moim zdaniem nieporozumienie. Biorąc pod uwagę ilość pasażerów obecnie podróżujących linią 17 (płacących za przejazd), częstotliwość kursowania jest w zupełności wystarczająca. Drugi tor to strata pieniędzy, a ponadto pogorszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na tym odcinku, z powodu poruszania się tramwaju śladem samochodów.

  • LENI 234

    Tyles wiedziol cos powiedziol.Kurde czy kiedykolwiek sie taki urodzi co wszystkim dogodzi?Dawaja(robia) jest zle,jak nic nie robia jest gorzej.Zawsze sie znajdzie jakas MENDA co bedzie srala do wlasnego gniazda.

  • Robertt

    Tam gdzie jest to możliwe buduje się dwa tory, niezależnie od potoków pasażerskich. Zwiększa się w ten sposób lepszą elastyczność w konstruowaniu rozkładów jazdy, jest dwukrotnie większa żywotność torów, gdyż jeden tor jest dla każdego kierunku a nie jeden dla obu. Opinia, że tramwaj jadący środkiem drogi, jest bezpieczniejszy zamiast jadący swoim pasem z innymi użytkownikami drogi to już jakieś kuriozum.

  • Motorniczy7

    Oraz to że każdy odcinek jednotorowy gdzie występują mijanki tramwaji stwarza zagrożenie.

  • Xdplease1977

    A kiedy będą wszystkie sklepy i hipermarkety otwarte

  • sąsiad

    po 10:00 albo 8:00

  • Czak

    Czy wy nie widzicie jak wygląda GŁÓWNA ulica BYTOMSKA??

  • hej

    Przecież bytomska będzie robiona - nie mogą robić wszystkiego naraz , jakbyś dojeżdżał ??

  • Mieszkaniec

    Bytomska hehe. Wydaje mi się że są dwa problemy. Pierwszy finansowy, ważniejsze są festyny które nomen omen zarzucaliscie Kostempskiemu a tak naprawdę zamieniliście siekierkie na kijek. Po drugie problem organizacji ruchu droga Bytomska nadaje się cała do generalnego remontu a nie łatanie jak to udaję Beger czyli w czasie remontu musiano by zamknąć cała jedną jezdnię na drodze która codziennie stoi w korku.

  • hej

    Przecież bytomska w całości będzie robiona w 2023

  • :DDDDDDDDDD

    Przed kampanią?

  • Gatt

    Gdzie na Łagiewnickiej w Chropaczowie jest wiadukt?

  • ->N->

    Wiadukt został zasypany, niemniej jednak nie został rozebrany i de facto istnieje.

  • Mario

    Przy dawnej polenie, na granicy z Łagiewnikami

  • sw

    Na Lipinach

  • Xyz

    Ciekawe czy te stare familoki to szczymiom

12

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Swiony.pl.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.