Wiadomości z Świętochłowic

Świętochłowiczanie zajęli III miejsce w konkursie wiedzy o regionie "Silesia Incognita"

  • Dodano: 2020-09-07 13:00, aktualizacja: 2020-09-08 13:10

Miłosz Grzondziel i Bartłomiej Grzywocz (pod opieką Katarzyny Jendrusiewicz) z Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych "Don Bosko" w Świętochłowicach zajęli III miejsce w konkursie wiedzy o regionie "Silesia Incognita 2020"!

W piątek, 4 września 2020 roku, poznaliśmy wyniki konkursu "Silesia Incognita 2020". Najlepsze dwuosobowe drużyny, wyłonione w eliminacjach 26 marca 2020 roku spotkały się w Oddziale Muzeum Miejskiego w Tychach – Tyskiej Galerii Sportu na Stadionie Miejskim w Tychach. Do ścisłego finału zakwalifikowało się 7 drużyn z 7 szkół z 6 miejscowości: 14 uczniów przygotowanych przez 7 nauczycieli, z czego 1 nauczyciel przygotował więcej niż jedną drużynę! 

Świętochłowiczanie zajęli III miejsce

W zmaganiach finałowych, które dostarczyły sporo emocji, młodzi znawcy Śląska walczyli o nagrodę główną, czyli wyjazd do Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Było to możliwe dzięki  patronowi honorowemu konkursu, Łukaszowi Kohutowi, posłowi do Parlamentu Europejskiego IX kadencji.

- Dziękujemy drużynom i nauczycielom–opiekunom za ich pracę i zaangażowanie. Gratulujemy wszystkim laureatom i znawcom Śląska. A zwycięzcom życzymy niezapomnianej przygody w Brukseli, tak jak niesamowitą przygodą jest odkrywanie Śląska, tego niezwykłego miejsca - piszą organizatorzy konkursu. 

Oto najlepsi z najlepszych:

  • I miejsce:
    • Bartłomiej Kielar i Daniel Świerczyński (nauczyciel: Nikoletta Krasodomska) z II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida w Tychach / 88,5 pkt.
       
  • II miejsce:
    • Wojciech Biolik i Lena Jędrasik (nauczyciel: Tomasz Świdergał) ze Szkoły Podstawowej nr 27 w Katowicach / 85,25 pkt.
       
  • III miejsce:
    • Miłosz Grzondziel i Bartłomiej Grzywocz (nauczyciel: Katarzyna Jendrusiewicz) z Salezjańskiej Publicznej Szkoły Podstawowej w Świętochłowicach / 85 pkt.
       
  • IV miejsce:
    • Stefania Podleśny i Weronika Podleśny (nauczyciel: Franciszek Podleśny) z Zespołu Szkół Podstawowych nr 5 w Rybniku / 80,5 pkt.
       
  • V miejsce:
    • Julia Cieślikowska i Alicja Huć (nauczyciel: Tomasz Świdergał) ze Szkoły Podstawowej Zakonu Pijarów w Katowicach / 79,75 pkt.
       
  • VI miejsce:
    • Julian Borysławski i Jakub Karweta (nauczyciel: Artur Glombik) z III Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu / 78,5 pkt.
       
  • VII miejsce:
    • Mateusz Gazdowicz i Mikołaj Rojek (nauczyciel: Agnieszka Jarnutowska i Najib Sherzai) ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Króla Jana III Sobieskiego w Gliwicach / 70,5 pkt.
       

Miłosz Grzondziel i Bartłomiej Grzywocz (pod opieką Katarzyny Jendrusiewicz) z Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych "Don Bosko" w Świętochłowicach zajęli III miejsce w konkursie! Uczniowie stworzyli prezentację pt. "Życie na osiedlu robotniczym".

- W ścisłym finale brało udział tylko siedem drużyn - Świętochłowice reprezentowała tylko nasza szkoła. Do drugiego miejsca zabrakło 0,25 punkta! Jestem bardzo dumna z naszych chłopaków - skomentowała Katarzyna Jendrusiewicz - opiekunka grupy. 


Na czym polega wyjątkowość "Silesia Incognita"?

- "Silesia Incognita" to je [...] tako trocha rock'n'rollowo edukacjo regiōnalno. [...] Chcymy pokozać tyn efekt "Wow!", efekt "Jezderkusie!". Chcymy, coby te bajtle yntliś pedziały same do sia: "Jezderkusie! My to mōmy ale szczynście, że miyszkōmy prawie na Ślōnsku!" – tak o konkursie mówi Marcin Melon, jego pomysłodawca ze Szkoły Podstawowej nr 37 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kornela Makuszyńskiego w Tychach.

Do uczestnictwa w konkursie zaproszono uczniów starszych klas szkół podstawowych (V–VIII) z województwa śląskiego. Najwyżej ocenione prezentacje poświęcone wybranej postaci, miejscu lub wydarzeniu z dziejów Śląska wyłonili: 

  • historyk Michał Dzióbek (przewodnik, Śląskie Centrum Wolności i Solidarności) – przewodniczący jury, 
  • historyczka sztuki Aleksandra Gorzelik (nauczycielka, konsultantka w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach), 
  • etnolożka Klaudia Roksela (Gryfnie) 
  • i reportażystka Dorota Brauntsch (autorka książki "Domy bezdomne").


Konkurs składał się z dwóch etapów

Eliminacje, których wyniki podano 26 marca 2020 roku, polegały na przygotowaniu prezentacji poświęconej wybranej postaci, miejscu lub wydarzeniu z dziejów Śląska. Natomiast podczas finału ocenie podlegała wiedza autorów najwyżej ocenionych 32 prezentacji – podczas zmagań finałowych czekały nowe konkurencje, gwarantujące jeszcze więcej emocji.

Przewodniczący jury, Michał Dzióbek, wskazuje, że poziom nadesłanych projektów, podobnie jak w poprzednich edycjach, był zróżnicowany, na co wpływa m.in. spora rozpiętość wiekowa uczestników oraz stopień zaangażowania nauczyciela–opiekuna. Również w tym roku uwagę jurorów zwróciła różnorodność podjętych tematów: w prezentacjach są przykłady zarówno wątków ogólnoregionalnych, syntezujących informację o najważniejszych wydarzeniach (np. powstania śląskie) czy postaciach historycznych (np. Joanna Schaffgotsch), jak i wątków lokalnych. 

- Twórcy podejmujący tematy dotyczące miejscowości, zabytków czy postaci ważnych dla lokalnych społeczności bardzo często splatali je z własnymi wątkami genealogicznymi – dodaje Michał Dzióbek. 

Na konkurs wpłynęło 49 zgłoszeń drużyn z 40 szkół z 21 miejscowości! Do finału konkursu zakwalifikowały się 32 drużyny z 28 szkół z 18 miejscowości: 64 uczniów przygotowanych przez 29 nauczycieli, z czego 3 nauczycieli przygotowało więcej niż jedną drużynę! 

Organizatorem konkursu było Muzeum Miejskie w Tychach i Szkoła Podstawowa nr 37 z oddziałami dwujęzycznymi im. K. Makuszyńskiego. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Łukasz Kohut, poseł do Parlamentu Europejskiego IX kadencji. Patronat merytoryczny objął Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM".

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.

Czytaj również