W Polsce kupuje się coraz więcej aut zabytkowych. Według analityków finansowych z KPMG, popyt na samochody klasyczne będzie się z każdym rokiem zwiększał o około 10%. O czym trzeba pamiętać, ubezpieczając takie auto?
W wielu krajach Europy, m.in. w Wielkiej Brytanii, rynek aut klasycznych jest mocno rozbudowany. Organizacja Historic Automobile Group International podaje, że w ostatnim dziesięcioleciu stopa zwrotu z samochodów klasycznych wzrosła o 500%. Tym samym niemal dwukrotnie przekroczyła zwrot z inwestycji w sztukę i wina oraz prawie sześciokrotnie – z luksusowych zegarków. W Polsce osoby zamożne także coraz chętniej inwestują w zabytkowe auta.
Czy ubezpieczenie jest obowiązkowe?
Według polskiego prawa, w przypadku samochodu zabytkowego nie jest obowiązkowe opłacanie składki OC na cały rok; traktują o tym art. 27.1. oraz art. 27.5 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Właściciel pojazdu zarejestrowanego jako zabytkowy może wykupić polisę na okres od 30 dni do 12 miesięcy. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku aut, z których właściciel korzysta tylko podczas kolekcjonerskich zlotów.
Ubezpieczenie AC dla samochodu zabytkowego
W Polsce oferta AC dla aut zabytkowych wciąż jest niezadowalająco rozbudowana. Ciężko jest znaleźć firmę ubezpieczeniową oferującą dobre ubezpieczenie AC dla zabytkowego pojazdu. Brakuje nam takich rozwiązań, jakie istnieją np. w Wielkiej Brytanii, a które wprowadziła firma Lancaster Insurance. Polisa „Classic Car Insurance” jest dostosowana do wymagań właścicieli zabytków motoryzacji, dla których liczy się m.in. podejście ubezpieczyciela do określonych wymagań w przypadku renowacji czy remontu pojazdu. W Polsce trudno znaleźć podobne rozwiązania. Jednakże rosnące zainteresowanie klasykami motoryzacji daje nadzieję na pojawienie się odpowiedniej oferty polis. Warto zatem odwiedzić stronę https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/.
Nawet samochód będący już tylko garażowanym eksponatem warto ubezpieczyć od przypadkowych zniszczeń, pożaru czy kradzieży. Pamiętajmy, że naprawy klasyków są związane z dużymi kosztami, gdyż wymagają zakupu oryginalnych części, w tym karoserii. Elementy takie niejednokrotnie muszą być wykonywane przez producenta na specjalne zamówienie kolekcjonera.