Wiadomości z Świętochłowic

Jak budować relacje z mediami?

  • Dodano: 2022-09-26 08:00, aktualizacja: 2022-09-27 07:29

W krajach demokratycznych media uznawane są za wielką siłę i czwartą władzę. Obecnie mają one faktycznie ogromny wpływ na to, jak postrzegamy rzeczywistość. Mogą sugerować nam poglądy albo wręcz kształtować obraz świata. Mówi się przecież, że żyjemy w swoistych bańkach informacyjnych. Niektórym ludziom mogą jawić się nawet jak ogromna, bezduszna machina żądna sensacji i miażdżąca pojedynczych ludzi. Czy jednak jest to obraz prawdziwy? Czym tak naprawdę są media? Jak z nimi żyć i jak budować z nimi relację? 

Media w Polsce to głównie telewizja, radio, prasa i Internet, w tym media społecznościowe. Można analizować je pod różnymi kątami, rozważając na przykład, które z nich są najbardziej opiniotwórcze albo które dają największy ekwiwalent reklamowy. 

Środki masowego przekazu to jednak przede wszystkim ludzie, którzy je tworzą. Są to głównie dziennikarze, redaktorzy, ale też aktywni użytkownicy Internetu, na przykład twórcy memów. Blogerzy i influencerzy. To oni dobierają treści, wyszukują tematy, tworzą przekaz i go publikują. 

Oczywiście zakładając, że żyjemy w idealnym świecie i wolność mediów jest niczym nieograniczona. Czym w takim razie kierują się dziennikarze i co sprawia, że dany temat wyda im się interesujący, a inny pominą milczeniem? Czy kierują się poczuciem odpowiedzialności za coś lub kogoś, czy też jakimiś innym wartościami? Albo jakimś wyższym celem? A może to zwykli ludzie, którym, tak jak i nam czasem, też się nie chce pracować i czekają na jakiegoś gotowca albo jakąś podpowiedź? Tak właśnie spójrzmy na tę profesję – jak na rzemiosło (w niektórych przypadkach też sztukę) przekazywania informacji i malowania swoistego obrazu świata. 

Sprawdź także:

Jak dotrzeć do twórców mediów?

W zależności od dziedziny, jaką się zajmujemy, zacznijmy od branżowych publikacji. Zobaczmy, czy istnieją fachowe portale albo fora internetowe poświęcone konkretnie naszej dziedzinie. Jakie pisma lub poradniki branżowe istnieją na rynku albo czy są programy telewizyjne lub audycje radiowe zajmujące się interesującą nas tematyką? Na przykład w branży spożywczej, które konkretnie programy TV pasowałyby do profilu naszej firmy? w przypadku w branży budowlanej - kto pisze o kosztach budowy domu albo współczesnych trendach w architekturze mieszkaniowej? 

Zwykle w tak zwanych stopkach redakcyjnych podawane są informacje o twórcach. Również w Internecie często znajdują się zakładki z kontaktem do dziennikarza albo profilem autora. Przydatne mogą też być profile społecznościowe. Najłatwiej jest po prostu wtedy napisać maila i tak nawiązać kontakt. Jeśli chcesz dotrzeć do mediów, zajrzyj także na stronę internetową agencji PR Commplace.pl, która oferuje usługi z zakresu media relations.

Jeśli natomiast zależy nam od razu na bezpośrednim kontakcie face to face z przedstawicielami konkretnych mediów, to po prostu bądźmy tam, gdzie oni. Sprawdźmy wydarzenia branżowe, eventy, kongresy, targi. Albo sami zorganizujmy podobne wydarzenie i zaprośmy media. Lokalne media zwykle obecne są tam, gdzie coś się otwiera albo przybywa z wizytą tak zwany VIP.  Zwołajmy konferencję prasową, by poinformować o innowacyjnych produktach czy usługach.   

Jakie utrzymać dobre relacje?

Zapraszać na eventy, podsyłać informacje o nowościach, a przede wszystkim o korzyściach i nowych zastosowaniach. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji warto jest się pochwalić, choćby lokalnie. 
Warto też od czasu do czasu wyręczyć dziennikarzy i podesłać im gotową informację prasową. Najlepiej jeszcze z jakimś materiałem poglądowym, na przykład zdjęciami albo krótkim filmikiem. Dziennikarze chętnie wykorzystają jakieś ciekawe lub wyjątkowe wydarzenie, zestawienia lub porównania – coś, co zainteresuje albo wywoła emocje u odbiorcy. Taka notka prasowa powinna być krótka i pisana prostym językiem. A przede wszystkim zrozumiała dla tak zwanego przeciętnego odbiorcy, czyli niekoniecznie człowieka bardzo oczytanego i biegłego w myśleniu analitycznym. 

Atrakcyjny tytuł również będzie atutem. A jeśli tekst będzie dopracowany i spójny ze zdjęciami, to szansa na publikacje bardzo wzrośnie, zwłaszcza w tak zwanym sezonie ogórkowym. W formie informacji prasowej można też przygotować podsumowanie kongresu, konkursu branżowego albo opis nowatorskiej technologii. Ważne, by podkreślać przyszłe korzyści dla wszystkich i jednocześnie unikać bezpośredniej reklamy naszej firmy. 
Budując relacje z mediami zawsze pamiętajmy, że po drugiej stronie też są ludzie. Jak każdy, mogą o czymś zapomnieć i nie lubią natręctwa, więc ostrożnie z przypominaniem i narzucaniem treści. Starajmy się też być ciągle dla nich dostępni– w drugą stronę też to działa. Pamiętajmy o zaproszeniu od czasu do czasu na własny event. Do kontaktu z mediami i tworzenia ich bazy najlepiej wyznaczyć konkretne osoby, kogoś w rodzaju oficera albo rzecznika prasowego z odpowiednimi predyspozycjami, jeśli chodzi kompetencje społeczne i komunikacyjne. 

Dlaczego warto współpracować z mediami?

Odpowiedź jest prosta - ponieważ każda wzmianka w mediach jest już reklamą, i to darmową! Popularne powiedzenie głosi: nieważne co mówią, ważne, żeby mówili... To może nie do końca prawda, jednak ta forma promocji jest o tyle cenna, że od dziennikarzy oczekujemy obiektywizmu, więc i informacje medialne o danej firmie będziemy odbierać jako prawdziwe i sprawdzone. Również wypowiedzi tak zwanych ekspertów w mediach podniosą wartość przekazu. Odbiorca będzie przekonany o profesjonalizmie i wiedzy fachowej, która się kryje w opinii o naszym produkcie bądź firmie. 

Polecamy:

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Swiony.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.