Wiadomości z Świętochłowic

Outsourcing logistyki w sklepie internetowym – na co można się zdecydować?

  • Dodano: 2024-03-07 05:15, aktualizacja: 2024-03-07 05:33

Outsourcing logistyki w sklepie internetowym pozwala firmom skupić się na swojej działalności głównej. Można zdecydować się na zlecanie magazynowania, pakowania, dostawy oraz zarządzania zwrotami. Jakie są modele outsourcingu i dlaczego warto się na to zdecydować?

Czym jest outsourcing usług logistycznych?

Branża e-commerce stawia przed przedsiębiorcami coraz to inne wyzwania. Od czasów pandemii intensywnie się rozwija – tworzą się nie tylko nowe możliwości, ale także rośnie konkurencja. Za tym idą większe oczekiwania klientów, szczególnie wobec szybkości i jakości dostawy produktów ze sklepów internetowych.

Jedną z powszechniejszych praktyk, obowiązujących już od dłuższego czasu, jest outsourcing usług logistycznych. Polega on na przekazywaniu zadań związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw zewnętrznym firmom, które się w tym specjalizują.

Obejmuje to różnorodne procesy, takie jak magazynowanie, pakowanie, dostarczanie zamówień, zarządzanie zapasami oraz obsługę zwrotów i reklamacji. Takie działanie może przynieść firmom wiele różnych korzyści, w zależności od tego, na jaki model outsourcingu się zdecydują.

Najpopularniejsze modele outsourcingu logistyki

Różne modele logistyczne charakteryzują się nieco innym zakresem zadań powierzonych firmie zewnętrznej. Generuje to także odmienne koszty, dlatego też każdy przedsiębiorca powinien samodzielnie przeanalizować swoją sytuację i możliwości finansowe, a następnie dobrać odpowiednią opcję pod własne potrzeby. Na co można się zdecydować?

  • Dropshipping – w tym modelu właściciel sklepu internetowego przekazuje niemalże cały łańcuch logistyczny zewnętrznej firmie. Nie musi posiadać własnego magazynu, ponieważ magazynowanie, pakowanie zamówień i ich wysyłanie stoi po stronie dostawcy. Przedsiębiorca samodzielnie zajmuje się procesem sprzedaży i promocji sklepu. Aktualnie tego typu model jest uznawany za jeden z popularniejszych i oferuje go wiele popularnych firm. O współpracy z tą platformą można poczytać więcej na stronie internetowej https://blog.sky-shop.pl/dropshipping-na-allegro/.
    • Zalety – z tego modelu najczęściej korzystają małe firmy, ponieważ nie wymaga on dużych nakładów inwestycyjnych. Da się również sprzedawać asortyment, który znajduje się w ofercie producenta, a także korzystać z doświadczenia firmy działającej już na rynku.
    • Wady – asortyment dostawcy może okazać się ograniczony. Poza tym sprzedawca nie ma kontroli nad całym procesem pakowania i wysyłania, więc nie personalizuje zamówień.
  • Cross-docking – to model bardzo zbliżony do dropshippingu. Różni się jedynie tym, że to sprzedawca odpowiada za dostarczenie zamówienia do klienta. Produkty magazynuje u producenta.
    • Zalety – w tym modelu właściciel sklepu internetowego może personalizować zamówienia, ponieważ sam dba o proces pakowania.
    • Wady – sprzedawca powinien posiadać, choć minimalną przestrzeń magazynową na chwilę odebrania produktu i zapakowania go klientowi.
  • Fulfillment – to najbardziej rozbudowany model outsourcingu logistyki. Obejmuje nie tylko procesy związane z magazynowaniem i dostarczaniem zamówienia do klienta, ale i obsługą zwrotów czy reklamacji. W tym przypadku producent zobowiązany jest do pakowania paczek zgodnie z wytycznymi sprzedawcy. Poza tym właściciel sklepu internetowego ma również kontrolę nad całym procesem, najczęściej z poziomu aplikacji, która jest zintegrowana z systemem.
    • Zalety – wszelkie koszty związane z logistyką są kosztami zmiennymi. Oznacza to, że zależą od wyników sprzedaży, a sprzedawca płaci za realnie zajmowaną przestrzeń w magazynie. Jeśli więc w danym okresie wyniki spadną, to można zaoszczędzić na kosztach.
    • Wady – to stosunkowo drogi model. Sprzedawca jest także uzależniony od renomy swojego dostawcy.
  • Własny magazyn – to model, który nie zakłada outsourcingu logistyki. Właściciel e-commerce sam zajmuje się wszystkimi procesami i powinien posiadać przestrzeń magazynową.
    • Zalety – sprzedawca ma pełną kontrolę nad procesem pakowania i wysyłania, dzięki czemu istnieje też możliwość personalizacji zamówień. Jest to dobre rozwiązanie na samym początku rozwijania biznesu.
    • Wady – ten model generuje większe koszty. Mogą być związane z wynajmem przestrzeni magazynowej (są wtedy kosztami stałymi), a także z wynagrodzeniem dla pracowników, zajmujących się obsługą zamówień.

Dlaczego warto korzystać z outsourcingu?

Przekazanie firmom zewnętrznym procesów logistycznych ma szansę przynieść sprzedawcom internetowym wiele korzyści. Do kluczowych zalet zalicza się m.in.:

  • obniżenie kosztów związanych z wynajmem przestrzeni magazynowej i zatrudnianiem pracowników;
  • oszczędność czasu i możliwość skupienia się na innych działaniach biznesowych (np. zwiększaniu sprzedaży i marketingu);
  • dostęp do specjalistycznej wiedzy i szansa skorzystania z doświadczenia dostawców, którzy już od dawna działają na rynku;
  • perspektywa zwiększenia zasięgu działań, dzięki wykorzystaniu potencjału partnerów,
  • możliwość dostosowania się do aktualnych trendów w branży i oczekiwań konsumentów;
  • opcja przeniesienia lub współdzielenia ewentualnego ryzyka związanego z prowadzeniem działalności.

Warto jednak pamiętać, że outsourcing logistyki może mieć swoje ograniczenia. Oprócz wspomnianej już utraty kontroli nad jakością przeprowadzanych procesów, za wadę uznaje się też:

  • większe ryzyko ujawnienia poufnych danych i umów;
  • możliwość pogorszenia wizerunku sklepu w przypadku spadku reputacji dostawcy;
  • trudności z wybranej odpowiedniego partnera do współpracy;
  • ograniczone zmiany strategii komunikacyjnej.

Procesy logistyczne w sklepie internetowym obejmują szeroki zakres działań, w tym m.in. magazynowanie, dostarczanie zamówień czy obsługę zwrotów i reklamacji. Obecnie istnieje możliwość zlecenia ich firmom zewnętrznym. Taki outsourcing przynosi wiele korzyści jak np. oszczędność czasu i kosztów.

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Swiony.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.