Wiadomości z Świętochłowic

Nie daj się nabrać – oszustwa telefoniczne wciąż groźne

  • Dodano: 2025-01-31 09:15

Policjanci ostrzegają przed oszustami podszywającymi się pod osoby bliskie, pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.

Nie daj się oszukać metodą "na wnuczka" czy "na policjanta"

Uważaj na połączenia telefoniczne, gdzie dzwoniący udaje osobę bliską. Dużym zagrożeniem są również oszuści podszywający się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania. Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.

Jak działają oszuści?

Przestępca będzie wpływał na Twoje emocje w celu wprowadzenia Ciebie w stan poczucia zagrożenia, zaniepokojenia, zmartwienia lub zaciekawienia. Oszust będzie rozmawiał z Tobą w języku polskim z możliwą naleciałością akcentu wschodniego.

Celem jest pozyskanie poufnych informacji (loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych dotyczących karty płatniczej) lub nakłonienie Ciebie do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do Twojego komputera lub telefonu).

Co mogą ukraść oszuści?

Przestępcy kradną Twoje pieniądze m.in. poprzez wyprowadzanie oszczędności z rachunku bankowego, wykonanie transakcji na kartach kredytowych czy pozyskanie pożyczki/kredytu z wykorzystaniem Twoich danych osobowych.

Jak się chronić, by nie stracić pieniędzy?

Należy stosować się do kilku ważnych zasad:

  • Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numeru karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) – prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.

  • Nie ujawniaj przychodzących na Twój telefon kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia przelewów lub innych płatności, w tym transakcji kartowych w Internecie.

  • Zawsze czytaj treść SMS-ów oraz komunikatów w aplikacji mobilnej banku. Może z nich wynikać, że akceptujesz transakcję, którą realizują przestępcy.

  • Sprawdzaj treść powiadomień, szczególnie podczas rozmowy z rzekomym konsultantem. Może to być próba dodania nowego, zaufanego urządzenia do konta w bankowości elektronicznej, które umożliwi oszustom kradzież pieniędzy lub zaciągnięcie kredytu.

  • Jeśli rozmowa wzbudza niepokój, rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund i skontaktuj się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Wybierz numer ręcznie, nie oddzwaniaj na wyświetlone połączenie.

Zachowaj zdrowy rozsądek!

  • Nawet jeśli zostałeś poinformowany o zagrożeniu, np. utracie środków, spokojnie przemyśl sytuację. Może rozmawiasz z oszustem?

  • Pamiętaj, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiasz z prawdziwym przedstawicielem banku.

  • Zgłoś podejrzenia do banku, a jeśli doszło do przestępstwa – zawiadom policję.

Nie daj się nabrać – oszustwa telefoniczne wciąż groźne

Weronika MyszkaWeronika Myszka
Źródło: KMP Świętochłowice / fot. Freepik, KMP Świętochłowice

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Swiony.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również