Świętochłowiccy policjanci kolejny raz ostrzegają przed oszustami, którzy wyłudzają pieniądze. Przestępcy szukają łatwego zarobku, podszywając się m.in. pod policjantów. Najczęściej dzwonią do osób starszych z informują, że ich oszczędności zgromadzone w banku są zagrożone i natychmiast trzeba je wypłacić, a następnie przekazać stróżom prawa lub przelać na wskazany przez nich numer konta bankowego. Przypominamy – policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwonią z takim żądaniem! Policja apeluje do rodzin seniorów, aby rozmawiali z najbliższymi o zagrożeniach związanych z oszustami.
Wydawałoby się, że już każdy słyszał o oszustwach metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”. Niestety pomimo wielokrotnych apeli, wciąż dochodzi do zdarzeń, w których pokrzywdzonymi są seniorzy. Przestępcy nieustannie szukają łatwego zarobku. Dlatego policjanci ze świętochłowickiej komendy po raz kolejny ostrzegają przed osobami, które podszywając się pod policjantów, prokuratorów, członków rodziny albo pracowników różnych instytucji, usiłując wyłudzić pieniądze. Pamiętajmy, że zasada ograniczonego zaufania do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Niespodziewane telefony nie muszą zakończyć się finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad, o które apeluje policja:
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
- Policjanci nigdy nie żądają pieniędzy za prowadzone czynności ani też nie pośredniczą w przekazywaniu gotówki!
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
- Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
- Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję, dzwoniąc pod numer 112 (najlepiej z innego telefonu np. od sąsiadki, lub odkładając słuchawkę, tak jak zwykle kończysz rozmowę). Pamiętaj, połączenia z numerem 112 są bezpłatne.
- Przypominamy, że policjant, który podejmuje czynności służbowe w cywilu i nie jest umundurowany, MUSI podać stopień, imię i nazwisko i okazać legitymację służbową w taki sposób, aby osoba, wobec której podejmuje czynność służbową, miała możliwość odczytania numeru i nazwy organu wydającego legitymację oraz nazwiska policjanta.
Nie dajmy przestępom szansy!
Nie pozwólmy, aby zabrali oszczędności życia! Na Państwa sygnały policjanci czekają całą dobę. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że nie jest to członek rodziny czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust, natychmiast powiadom Policję, pamiętaj jednak, aby wcześniej zakończyć rozmowę z oszustem, odkładając słuchawkę telefonu!
Policjanci z miejscowej komendy systematycznie pracują i angażują się w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa seniorów zamieszkujących miasto. Przypominamy, że wspólnie z przedstawicielem miejscowej Fundacji Rodzin Polskich nagrali dla seniorów spot o nazwie „Nie daj się oszukać”, który prezentujemy poniżej.
Jak sam tytuł wskazuje, film poświęcony jest tematyce oszustw. Przedstawia on jeden z klasycznych scenariuszy, którym posługują się przestępcy. Akcja filmu rozgrywa się w jednym z mieszkań. Dzwoni telefon. Seniorka odbiera. Osoba znajdująca się po drugiej stronie słuchawki przedstawia się jako funkcjonariusz, pod którego się podszywa. Następnie mężczyzna prosi kobietę o przedstawienie się w celu potwierdzenia danych. W rzeczywistości ich nie zna. Zdobywa w ten sposób informacje o swojej ofierze. Rozmówca informuje seniorkę o tym, że jej konto bankowe zostało przejęte przez przestępców, przekonując ją jednocześnie, aby wypłaciła gotówkę i przekazała ją Policji na przechowanie, w ten sposób zabezpieczając swoje oszczędności. Kolejna scena spotu to przykładowa sytuacja przekazania gotówki przez seniorkę w ręce mężczyzny podającego się za funkcjonariusza. Kobieta przychodzi do wcześniej umówionego miejsca, które w prezentowanym przypadku znajduje się przy siedzibie placówki bankowej. Tam dochodzi do przekazania oszczędności. Trzecia część filmu i zarazem ostatnia to scena, w której seniorka dzwoni do jednostki policji. Telefon odbiera oficer dyżurny. Kobieta informuje mundurowego, że przekazała pieniądze „policjantowi” na przechowanie i chciałaby je odzyskać. Dyżurny informuje seniorkę, że Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Wtedy na jaw wychodzi fakt, że padła ofiarą oszustwa metodą na „fałszywego policjanta”.
Przekaz spotu ma za zadanie trafić do jak największej liczby odbiorców, bowiem wiedza na temat oszustów i sposobu ich działania stanowi najlepsze zabezpieczenie przed przestępcami. Cały czas informujmy starsze osoby o metodach, po które sięgają oszuści i przypominajmy jak nie stać się ich ofiarą. Bez Waszej pomocy, nasze działania są ograniczone, szczególnie teraz, gdy spotkania ze społecznością lokalną są utrudnione ze względu na epidemie koronawirusa. Pamiętajmy o swoich dziadkach, rodzicach i sąsiadach. Seniorzy muszą być przygotowani na takie sytuacje i wiedzieć jak reagować.