Trwają konsultacje w sprawie programu Kolej Plus. W Świętochłowicach może powstać nowy przystanek osobowy Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137. To dobry pomysł?
Wspomniana inwestycja ma wpłynąć na poprawę dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice. Swoją opinię można wyrazić za pośrednictwem ankiety internetowej do 26 września włącznie. Ankieta dostępna jest TU!
Nowy przystanek to lepsza dostępność do kolei dla mieszkańców
Jak wskazują przedstawiciele Metropolii GZM, budowa nowego przystanku wpłynie na poprawę dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców osiedli oraz dzielnic mieszkaniowych położonych w jego sąsiedztwie. Dzięki temu pojawi się też możliwość bezpośredniego przejazdu do Katowic oraz Gliwic, a utworzony węzeł będzie zintegrowany z transportem miejskim.
Umowę na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego realizowanego w ramach II etapu naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku podpisano 19 maja tego roku. Wspomniany dokument będzie stanowił podstawę opracowania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. studium projektowo-technicznego. Wiadomo też, że element infrastruktury obsługi pasażerskiej, jakim jest przystanek osobowy Świętochłowice, będzie się znajdował na linii kolejowej nr 137, w rejonie wiaduktu nad ul. Wojska Polskiego.
- Przez Świętochłowice przebiega linia kolejowa należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. W przeszłości, Świętochłowice posiadały stację kolejową wraz z budynkiem dworcowym, którą następnie zlikwidowano wzmacniając stację Chorzów Batory – czytamy w dokumentach udostępnionych przez Metropolię GZM.
Budowa kolejnego przystanku była w planach już wiele lat temu
Jak wskazują autorzy dokumentacji związanej z Programem „Kolej+”, do tej pory na terenie naszego miasta pasażerowie podróżujący pociągami mogli korzystać z jednego peronu wewnętrznego dwukrawędziowego na przystanku Świętochłowice. Wiele lat temu planowano wprowadzić pewne zmiany, ale nie ta swoista rewolucja nie doszła do skutku. Przypomnijmy, że w ramach prac prowadzonych nad Koleją Ruchu Regionalnego (KRR) w latach 1986 - 1992 brano pod uwagę budowę kolejnych punktów wymiany pasażerskiej. Myślano wówczas o stworzeniu szybkiej kolei miejskiej, która korzystałaby z wydzielonych torów, bez połączeń z torami ówczesnego PP PKP. W tamtym czasie całkiem realne było powstanie przystanku Świętochłowice Huta Florian. Finalnie zrezygnowano z tego rozwiązania. Teraz pojawiła się szansa na wcielenie planów w życie.
Gdzie powstanie nowy przystanek kolejowy?
Zgodnie z planami przystanek Świętochłowice Mijanka będzie zlokalizowany ok. 70 m przed istniejącym wiaduktem kolejowym nad ul. Wojska Polskiego, nieopodal ulicy Hajduki i Katowickiej. Jednakże zgodnie z opracowaniem wiadukt ma zostać rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy. Na zachód od planowanego przystanku znajdują się grunty zadrzewione, a zabudowania występują jedynie po stronach północnej i południowej. Ul. Wojska Polskiego łączy obszary po dwóch stronach linii kolejowej. Co więcej, znajduje się tam też przejście dla pieszych pod torami linii nr 137 i bocznicowymi na przedłużeniu ulic Hajduki i Tunelowej.
Co sądzicie o takim rozwiązaniu?