Wiadomości z Świętochłowic

W Świętochłowicach może powstać nowy przystanek kolejowy w ramach programu Kolej+

  • Dodano: 2021-09-21 10:00

Trwają konsultacje w sprawie programu Kolej Plus. W Świętochłowicach może powstać nowy przystanek osobowy Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137. To dobry pomysł?

Wspomniana inwestycja ma wpłynąć na poprawę dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice. Swoją opinię można wyrazić za pośrednictwem ankiety internetowej do 26 września włącznie. Ankieta dostępna jest TU!

Nowy przystanek to lepsza dostępność do kolei dla mieszkańców

Jak wskazują przedstawiciele Metropolii GZM, budowa nowego przystanku wpłynie na poprawę dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców osiedli oraz dzielnic mieszkaniowych położonych w jego sąsiedztwie. Dzięki temu pojawi się też możliwość bezpośredniego przejazdu do Katowic oraz Gliwic, a utworzony węzeł będzie zintegrowany z transportem miejskim.

Umowę na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego realizowanego w ramach II etapu naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku podpisano 19 maja tego roku. Wspomniany dokument będzie stanowił podstawę opracowania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. studium projektowo-technicznego. Wiadomo też, że element infrastruktury obsługi pasażerskiej, jakim jest przystanek osobowy Świętochłowice, będzie się znajdował na linii kolejowej nr 137, w rejonie wiaduktu nad ul. Wojska Polskiego.

- Przez Świętochłowice przebiega linia kolejowa należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. W przeszłości, Świętochłowice posiadały stację kolejową wraz z budynkiem dworcowym, którą następnie zlikwidowano wzmacniając stację Chorzów Batory – czytamy w dokumentach udostępnionych przez Metropolię GZM.

Budowa kolejnego przystanku była w planach już wiele lat temu

Jak wskazują autorzy dokumentacji związanej z Programem „Kolej+”, do tej pory na terenie naszego miasta pasażerowie podróżujący pociągami mogli korzystać z jednego peronu wewnętrznego dwukrawędziowego na przystanku Świętochłowice. Wiele lat temu planowano wprowadzić pewne zmiany, ale nie ta swoista rewolucja nie doszła do skutku. Przypomnijmy, że w ramach prac prowadzonych nad Koleją Ruchu Regionalnego (KRR) w latach 1986 - 1992 brano pod uwagę budowę kolejnych punktów wymiany pasażerskiej. Myślano wówczas o stworzeniu szybkiej kolei miejskiej, która korzystałaby z wydzielonych torów, bez połączeń z torami ówczesnego PP PKP. W tamtym czasie całkiem realne było powstanie przystanku Świętochłowice Huta Florian. Finalnie zrezygnowano z tego rozwiązania. Teraz pojawiła się szansa na wcielenie planów w życie.

Gdzie powstanie nowy przystanek kolejowy?

Zgodnie z planami przystanek Świętochłowice Mijanka będzie zlokalizowany ok. 70 m przed istniejącym wiaduktem kolejowym nad ul. Wojska Polskiego, nieopodal ulicy Hajduki i Katowickiej. Jednakże zgodnie z opracowaniem wiadukt ma zostać rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy. Na zachód od planowanego przystanku znajdują się grunty zadrzewione, a zabudowania występują jedynie po stronach północnej i południowej. Ul. Wojska Polskiego łączy obszary po dwóch stronach linii kolejowej. Co więcej, znajduje się tam też przejście dla pieszych pod torami linii nr 137 i bocznicowymi na przedłużeniu ulic Hajduki i Tunelowej.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

Nowy przystanek kolejowy w Świętochłowicach

Komentarze (15)    dodaj »

  • Mieszkaniec

    Minęło już 3 lata kadencji Begera. Proszę mi przedstawić jakie nastąpiły przez ten czas inwestycje, sukcesy DLA MIASTA?

  • Jo

    Wy sie ludzi kupcie helikoptery. Wtedy może bydzie wom coś pasować

  • DzierzgońSKY

    Ta mapa w artykule tak samo wyraźna jak przemówienia "Słońca Dzierzgonia"

  • Mieszkaniec

    Mijanka będzie świetnym miejscem na szybką przesiadkę z tramwaju 9 na pociąg, będzie to tworzyć szybkie połączenie Bykowiny i Wirka z Katowicami

  • Ze Świon

    Fajnie to wyglądo na papiorku, ale żeby to miało jakikolwiek sens to tramwaje i autobusy by musiały jeździć z częstotliwiścią max co 10 min lub częściej, a nie jak teraz co pół godz. a wieczorem co godz. W takim układzie nic mnie nie przekona żeby sie przesiąść z auta do komunikacji, nawet jakby była za darmo.

  • Fińskie domki

    Pomysł z rzyci. To nie trójmiejskie SKM z oddzielną infrastrukturą. Szkoda strzępić ryja. Pomyśl pokroju wyremontowanych już fińskich domków.Przystanek przydałby się w okolicach Ratusza ale na trasie w kierunku Bytomia

  • kajus44

    Może w ramach programu Normalność+ Świętochłowice zrobią coś, żeby poprawić przepustowość na połączeniu obu części miasta rozdzielonych torami? Popołudniu zapchana i Metalowców i Wojska Polskiego.

  • Mieszkam tu

    Bez sensu chyba tylko po to by wydluzyc czas przejazdu, jestem zdecydowanie na NIE, pociąg to nie tramwaj

  • nn

    Komu to jest potrzebne pociąg to nie bana zeby miala przystanek co 2 min zaroz potem jest Batory

  • Dobry pomysł ale nie w tym mie

    Dobry pomysł bardzo dobry ale nie w tym miejscu lecz na starym,trzeba to miejsce zmodyfikować,bo to jest centrum miasta i duży parking

    • Dobry pomysł ale nie w tym mie
      2021-09-21 19:49
    • odpowiedz
  • gość

    Przecież to jest w odległości 500m od normalnego przy dworcowej!

  • gość

    Ok. Może to jest dobra miejscówka po namyśle, ale tylko z szerokim przejazdem pod torami z podwójnymi torami dla tramwaju, z podziemnym parkingiem na min. 100 samochodów i całkowicie zadaszonym centrum przesiadkowym.... i w tym momencie zaczynam się bać o park na mijance

  • Elver

    Przystanek na peryferiach :)

  • tak ino godom

    Będzie okej jeśli będzie łączyć Świony z Chorzowem Miasto, a nie ino z Batorym jak teraz. W przeciwnym wypadku będzie to głupota jak dodatkowy przystanek dla dawnej linii 870 - czyli mało kto skorzysta, ale pociąg będzie wydłużać czas przejazdu, bo zanim się rozpędzi to już będzie musiał sie zatrzymywać.

  • Mieszkaniec

    Przystanek? Chyba peron.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Swiony.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również