Wiadomości z Świętochłowic

W Świętochłowicach powstanie dwutorowa linia tramwajowa - podpisano umowę

  • Dodano: 2020-03-19 08:15, aktualizacja: 2020-03-19 06:56

Nowa dwutorowa linia tramwajowa w miejsce wyeksploatowanego odcinka jednotorowego powstanie niebawem wzdłuż ul. Chorzowskiej w Świętochłowicach.

To kontynuacja toczących się prac wzdłuż ul. 3 Maja w Chorzowie

 W środę 18.03.2020 r. spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała stosowną umowę z konsorcjum firm wykonawczych.

Do przetargu na wyłonienie wykonawcy prac dla zadania pn. "Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Świętochłowicach w ciągu ul. Chorzowskiej do ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej" przystąpiło aż 10 oferentów. Spośród złożonych ofert najkorzystniejszą przedstawiło konsorcjum trzech małopolskich firm: SPEC BRUK z Libiąża, SPAW-TOR z Krakowa i PROGREG Budownictwo z Krakowa. W środę 18.03.2020 r. przedstawiciele konsorcjum (zdalnie) oraz Zarząd Spółki Tramwaje Śląskie S.A. podpisali umowę, zgodnie z którą wykonawca będzie miał 16 miesięcy od tego dnia na realizację zadania.

Jednym z podstawowych założeń dla tego zadania jest wybudowanie linii dwutorowej w miejsce funkcjonującej dotąd linii jednotorowej z mijankami. To podstawowe założenie naszych inwestycji, by wszędzie, gdzie jest taka możliwość zastępować torowiska pojedyncze podwójnymi, dzięki czemu znacząco rośnie przepustowość danej linii, dając szansę na zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów – mówi Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W tym wypadku mowa jest nie tylko o odcinku w Świętochłowicach, lecz o całym ciągu linii nr 11 również po stronie Chorzowa.

Tu prace przy gruntownej modernizacji ul. 3 Maja trwają od listopada 2019 r. i powinny się zakończyć w podobnym czasie, jak prace w Świętochłowicach.

Cieszymy się, że postępowanie przetargowe udało się szybko zakończyć i już wkrótce wzdłuż ulicy Chorzowskiej pojawią się robotnicy. Kolejną dobrą wiadomością jest fakt, że całość prac zostanie wykonane równolegle z pracami wzdłuż ulicy 3 maja w Chorzowie, dzięki czemu mieszkańcy Świętochłowic nie odczują dodatkowych utrudnień, na i tak już wyłączonej linii tramwajowej nr 11 – mówi Sławomir Pośpiech, Pierwszy Zastępca Prezydenta Świętochłowic.

Zgodnie z zapisami umowy przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną obejmie 2,5-kilometrowy odcinek od ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej do skrzyżowania ul. Chorzowskiej z ul. Bytomską w Świętochłowicach. To w sumie ok. 5300 metrów toru pojedynczego (mtp).

Wartość prac, które wykona konsorcjum firm SPEC BRUK, SPAW-TOR i PROGREG wynosi ok. 29,7 mln zł netto

Najbliższe tygodnie poświęcone zostaną na dopełnienie wszystkich formalności związanych z przekazaniem placu budowy i przedstawieniem Zamawiającemu harmonogramu prac. Od tego będzie zależeć m.in. etapowanie robót i wprowadzenie ewentualnych ograniczeń w ruchu kołowym.  Prace powinny się rozpocząć w kwietniu.

Zadanie pn. "Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Świętochłowicach w ciągu ul. Chorzowskiej do ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej" jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

Komentarze (44)    dodaj »

  • hjjfgh

    Będzie łyso jak teraz na ul. Stawowej do ul. Górnej.

  • Mieszkaniec

    Tak to prawda tyle drzew pod topór pójdzie jak w Chorzowie

  • Mieszkaniec

    Każdy chociaż jeden metr odcinka jednotorowego po którym toczy się ruch w obu kierunkach to zagrożenie i niebezpieczne.Dla przykładu np Warszawie nie ma ani jednego metra odcinka jednotorowego.Mam nadzieję że zrozumiałeś.

  • Spoko

    Zrozumiałem , że jakby były trzytorowe odcinki to zagrożenie i niebezpieczeństwo zmalało by do zera . Jak na jednym metrze toru ma toczyć się tramwaj i to w obu kierunkach? Zły przykład w Warszawie są odcinki jednotorowe.

  • zefel

    Podaj mi choć jeden wypadek, w którym zderzyły się tramwaje jadące po tym samym torze.

  • Mieszkaniec

    Na linii 9 w tamtym roku między Bukowina Mijanka a Wirek Katowicką.Zefel weź się lepiej już nie udzielaj w tym temacie.

  • Robertt

    Jeden tor szybciej się zużywa, gdyż przyjmuje ruch w dwóch kierunkach dwa tory to lepsza elastyczność w komponowaniu rozkładu jazdy, zwłaszcza, jak dana linia później łączy się innymi. Kwestie bezpieczeństwa to druga sprawa. Oczywiście że były wypadki z tramwajami na jednym torze. Wystarczy poszukać. Np 18 w rudzie na piastowskiej gdy jeszcze jeździła. Wszędzie gdzie się da stawia się na dwa tory. Chcesz się z tym kłócić? System mijankowy od początku był tymczasowy. Tylko że w POLSCE tak długo takie okresy przejściowe trwają. Kilkadziesiąt lat.

  • Mieszkaniec

    Robert w punkt.Można jeszcze dodać defekt pociągu na odcinku jednotorowym co wiąże się z bajzlem który w następstwie wymusza opóźnienia.

  • Robertt

    W Warszawie jest ostatni fragment linii 22 na Boernerowie. Są tam na końcowym fragmencie 2 mijanki.

  • Olka

    Tylko nie z krakowa same zlodzieje!?

  • mieszkaniec

    To niech Ci wice napisze jakie miał układy z bandytami z Tarnowa małopolska.

  • Mieszkaniec

    I drzewa pod piłę pojdą

  • Robertt

    Wszyscy zadajacy pytania o zakres robót, proszeni są o odwiedzenie strony spółki TŚSA. Jest tam wszystko napisane w charakterystyce zamówienia.

  • kropelka

    Cóż za wspaniała wiadomość,może szanowna redakcja podzieli się z mieszkańcami jeszcze jedną wspaniałą wiadomością dotyczącą cen wody! W dobie panującej epidemii ludzie będą zachwyceni,ciekawe co na to powie pan Premier naszego rządu.

  • Mieszkaniec

    Jedno mnie ciekawi co z infrastrukturą w obrębie prac nowego torowiska?Jak wiadomo w Chorzowie na ul.3 Maja roboty obejmują cała infrastrukturę drogowo-chodnikowa ale jak wiadomo tam nie było innej możliwości.Natomiast ciekawie jak to rozwiąza u nas od skrzyżowania ulic Bytomskiej/Chorzowska do skrzyżowania Chorzowska/Korfantego a ściślej mówiąc chodzi mi o ten jeden odcinek jedenego z najlepszych jak i z najnowszych chodnik w mieście nomen omen dzięki Kostempskiemu od mniej więcej Atrum do skrzyżowaniu Chorzowska/Korfantego.Pytanie czy ta część drogi w czasie prac zostanie naruszona a jeśli tak co w zamian?Najtansza kostka brukowa? Ułożona przez miejscowych partaczy która poziomu roku nie wytrzyma?NO WAY.To samo obserwuje wymianę (ciekawe czy tylko po części-jesli tak to nie wiem czy się śmiać czy płakać) nawierzchni chodnikowej wzdłuż ul.Metalowcow na której biegnie ścieżka rowerowa widmo, oczywiście zakresie remontu polega znowu na wymianie najtaszej kostki brukowej,kto dziś tak remontuje chodniki z ścieżkami rowerowymi? Jak znam życie ścieżka rowerowa oddzielona będzie to tylko farbą:D.A wzdłuż ulicy metalowców jest możliwość z jednej stony zrobić tylko ścieżkę rowerową z prawdziwego zdarzenia a z drugiej chodnik taki efekt zadowolił by każdego i weźmy pod uwagę że ta droga prowadziła do Rudy Śląskiej w której powstało mnóstwo nowych ścieżek rowerowych nawet w miejscach co uważam nie dokonca przemyślanych bo nieużywanych ale jest wizytówką miasta i to się widzi.A MY czym mamy się czym pochwalić?A jest czas i okazja się w końcu pochwalić!

  • świętochłowiczanka z urodzenia

    Uważam że dziś krytyka jest nie na miejscu, bo jeszcze nie wiemy jakie są plany. Taka krytyka przynosi tylko złe efekty nic poza tym, a to nie jest dobre dla miasta. Najpierw należy poznać szczegóły a później zabieraćgłos i ewentualnie krytykować, a może doradzać jeśli jest się kompetentnym w tym zakresie

    • świętochłowiczanka z urodzenia
      2020-03-19 10:22
    • odpowiedz
  • krist

    tu są sami krytycy obecnej władzy obojętnie co by zrobili albo nie zrobili zawsze będą na NIE

  • zefel

    To dlaczego tych szczegółów nie zawarto w artykule. Wątpliwości i pytania powinny być przedstawiane właśnie przed rozpoczęciem prac, później to już "musztarda po obiedzie".

  • SW

    No niestety też to zauważyłem. Ostatnio głównym wykonawcą wszelkich robót budowlano drogowych w mieście są bezrobotni z CIS-u. Nie chcę nikogo obrażać ale to są amatorzy bez profesjonalnego sprzętu, przygotowania, doświadczenia i to się odbija na jakości prac. Niestety

  • luteranin

    CiS to teraz superbrygada, ale ty pewnie wolaleś jak tam się prało skarpetki dyrektora co?

123

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Swiony.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również